Prečo mentálne techniky nefungujú

Je 10 minút do začiatku zápasu. Futbalista sedí v šatni a jeho hlava je plná myšlienok.

Objavujú sa mu obrazy toho, ako sa mu výkon nepodarí. Začína spochybňovať svoje schopnosti a samého seba.

“Čo sa stane, ak nepodám dobrý výkon? Čo si o mne budú myslieť diváci? Nesklamem dôveru trénera?” To sú otázky, ktoré mu letia hlavou.

V tom si uvedomí, že takto by rozmýšľať nemal. Spomenie si na radu, ktorú sa dočítal v knihe na zvládanie stresu, a preto sa snaží vytvárať si v hlave obrazy úspechu. Predstavuje si, ako v zápase spracováva “ťažkú” loptu, obchádza súperovho obrancu alebo ako strieľa gól a celý štadión skanduje jeho meno.

No po chvíli zistí, že jeho pocity sa nezmenili. Čím viac sa snaží, tým je to horšie. “Mne už asi nič nepomôže.”, povie si a s presvedčením, že to nedopadne dobre sa poberie na ihrisko.

Je ti tento scenár známy? Skúšal si aj ti rôzne mentálne techniky, ale bez stabilného výsledku?

Ja sám som ich ešte donedávna používal a odporúčal športovcom. Potom som sa začal zamýšľať nad tým, prečo mi niekedy technika pomôže a inokedy nie. Prečo pomôže jednému a druhému nie?


>> Chcem si dohodnúť online konzultáciu ZDARMA >>>


Keď raz niečo platí, musí to predsa platiť 100%-ne. No pri mentálnych technikách to tak nie je. Ich účinnosť nie je 100%-ná, ak vôbec nejaká je. Prečo je to tak?

Je rozdiel medzi zámerným použitím techniky a inštinktom

“Nikdy som neodpálil loptičku predtým, ako by som mal jasný obraz toho, kde má skončiť. Videl som jej dráhu, tvar a dokonca aj to, ako sa bude správať po pristátí.”

To sú slová Jacka Nicklausa, bývalého amerického golfistu, ktorý je ešte stále mnohými považovaný za najlepšieho hráča všetkých čias.

Keď si prečítame jeho vyjadrenie, môže to vytvárať dojem, že na to, aby sme dosiali výsledok, aký chceme, musíme si ho najprv vedieť predstaviť – vizualizovať. Z tohto presvedčenia potom vychádzajú rady väčšiny športových psychológov.

Športovec potom techniku vizualizácie začne zámerne používať. Preto, keď sa cíti nepríjemne, je nervózny a pochybuje, začne vyvíjať snahu a predstavovať si obrazy ideálneho priebehu a výsledku. Snaží sa zahnať pochybnosti a zmeniť nervozitu na pocity istoty. Lenže, ako sme si povedali na začiatku tohto článku, účinnosť je premenlivá. Raz mu to pomôže, inokedy nie.

Prečo?

Pretože zámerné používanie mentálnych techník je postavené na nesprávnom predpoklade. To by sme mohli znázorniť nasledovne:

Použitie mentálnej techniky —> príjemné/pozitívne emócie

Možno si teraz hovoríte, čo je na tom nesprávne? Vyzerá to logicky.

No spomeňte si na vlastnú skúsenosť, keď ste sa z nepríjemného pocitu chceli dostať vizualizáciou alebo zámerným povzbudzovaním samého seba (“si dobrý, máš na to, …”). Efektivita je premenlivá, pretože použitie mentálnej techniky nijako nepredchádza príjemným pocitom (sebadôvera, pokoj, radosť, …).

To, že sa pocity športovca zmenia po zámernom použití akejkoľvek techniky, nemá s danou technikou nič spoločné.

Pretože pocity sa menia nezávisle od nás. Nie je v našej kontrole zmeniť nepríjemný pocit na príjemný. Toto sa deje mimo nás. A čím viac sa o to budeme snažiť, tým dlhšie bude nepríjemný pocit pretrvávať.

Prečo ale potom Jack Nicklaus neodpálil loptu predtým, než mal v hlave jasný obraz?

Obraz sa mu v hlave vytvoril sám od seba – inštinktívne. On sa o to nesnažil. Nechcel si silou vôle predstaviť ideálny scenár. Tieto pozitívne obrazy boli dôsledkom čistej jasnej hlavy (a s tým spojených príjemných pocitov), nie jej príčinou.

Správny vzorec teda vyzerá nasledovne:

príjemné/pozitívne emócie —> pozitívne obrazy/pozitívny self-talk (povzbudenie samého seba)

Znamená to, že by si nemal vizualizovať, povzbudzovať samého seba alebo zhlboka dýchať? Nie, to som nemyslel.

Keď ti to príde akoby samé od seba, keď sa jednoducho chceš povzbudiť alebo sa ti objavujú v hlave obrazy úspechu, je to v poriadku, lebo je to inštinktívne.

Len to nerob zámerne, s cieľom zmeniť množstvo myšlienok v tvojej hlave alebo aktuálne pocity. Nechaj to plynúť.

Aká je tvoja skúsenosť s využitím mentálnych techník? Podeľ sa o svoje skúsenosti dole v komentároch.

>>> Chcem si dohodnúť online konzultáciu ZDARMA>>>

Som certifikovaný mentálny coach a pomáham športovcom objavovať ich vnútorný potenciál.
Komentáre